Forsta veckan

Då är jag äntligen här. Nordirland, och det är verkligen lika vackert som alla säger!!!

Första frågan som jag fick var ”Linnéa, did you bring your wellies?”. Haha! Men de är flitigt använda också! Dock så är det en myt som man ska slå sönder. Det regnar INTE hela tiden! Okej att det har regnat varje dag sen jag kom hit men samtidigt så har vi haft sol varenda dag också!

 

Det var ju egentligen så att jag skulle åka hit tillsammans med en tjej ifrån Sundsvall men hon dök aldrig upp och hon har inte hört av sig heller. Så det var jag själv som hoppade på planet på Landvetter för att, efter ett byta i Köpenhamn, landa i Dublin.

Under dagen hade jag fått reda på att jag skulle blir hämtad av Pauls fru Louises föräldrar. När jag fått tag på min tunga (20,4kg) väska och kommit ut i ankomsthallen ringde Louise för att försöka ordna så att jag skulle hitta hennes föräldrar. De hade precis köpt te så vi satte oss lite innan det var dags för att hitta bilen i parkeringshuset. Ja, det gick väl sådär! Haha! Jag tog inte tiden men säkert en halvtimme.

Det var motorvägen hela vägen upp till Newry men sen kom vi ut på småvägarna. Slingriga och backar hela tiden. Och på dessa får man köra 55miles/hour alltså typ 90km/h heelt knäppt! I Sverige hade det verkligen varit max 70km/h på en sån väg...

Tillslut kom vi fram hit till gården. Det finns ingen riktigt adress än men är det någon som vill googla så är det mellan byn Scarva och staden Banbridge.

 

Eftersom gården är så nybygg så har Paul och Louise inte något hus än utan de bor i en lägenhet, som egentligen är byggd för hästskötarna, i ena delen av ridhuset och jag bor i en villavagn. Huset är på börjat nu i alla fall så vi får se om jag kommer hinna flytta in i lägenheten istället.

 

Så till jobbet.

Jag börjar kl.8 och då är det mockning som gäller. I stallet finns det 16 boxar men just nu är bara 10 hästar inne så det går rätt fort. När stallet är klart, sopat och gett mat så går vi in till Paul för att käka frulle. Flingor och mjölk, toast och te!

Vad vi gör under dagen är lite olika. Kollar till hästar i olika hagar, flyttar någon häst, longerar, jobbar med unghästarna osv. Jag har fått rida hästen Bruno som är här för att ryttarinnan har haft problem med att han bockar och sparkar osv. Han är skitstor! Massiv liksom!

Jag trivs toppen bra med alla arbetssysslor. Allt är precis lagom och Paul är väldigt duktig och snäll.

Häromdagen åkte in till Banbridge och rätt var det var så slår han till mig på benet. Jag bara ”What?!” Paul bara flinar och säger att han lärt sig att man gör så när man ser en gul bil i Sverige. Så hämnden är ljuv nu!

Jag och Paul äter lunch ihop också, i lördags åt vi riktigt brittiskt baked beans, ägg och korv. Vi brukar vara färdiga i stallet typ halv 6 så då hinner man med en promenad eller joggingtur innan det blir mörkt.









Kommentarer
Postat av: Marika

du verkar verkligen ha hamnat på ett toppenställe ju! det gillar vi!!!!

mååååååste komma o hälsa på!:D

puss

2009-08-31 @ 19:24:04
Postat av: Camilla

Hej linnéa! hoppas allt är bra med dig. Stället verkar se fint ut hoppas du trivs bra=)

Här hemma är allt som vanligt, snart PA:s fest på g, synd att du inte är hemma, Men kan tänka att du har det kul på nordirland=)!Kram camilla


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback